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건강교실 상세내용
한 글 제 목 수상안전교육 프로그램의 효과성 검증 : 창의?인성 함양을 중심으로
영 문 제 목 Verification of the effectiveness of the water-related safety education program : Focused on the dev
저     자 유원용 발 행 년 도 2019
발 행 기 관 학교체육연구소 발 행 정 보 Volume 7 no.1, 55-65
공 동 저 자 이지환
첨부파일

원문주소:https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002464492


초록 close

본 연구는 수상안전교육이라는 큰 범주 안에서 학습자의 창의성과 인성의 함양을 위해 다양한 교수-학습활동을 진행하고자 하으며, 그 효과를 검증하는데 목적이 있다. 창의성은 표현력과 문제해결력의 하위요인으로 구성 되어 있으며, 인성은 개방적 의사소통, 역기능적 의사소통, 정서적 유대, 협력, 팀에 대한 이해, 타인 존중, 양보 와 협동의 하위요인으로 구성되어 있다. 이를 측정하기 위해서 경인지역 K대학교 교양체육 수 관련 교과목 수강생을 실험군 47명, 통제군 51명의 두 집단으로 구분하고, 15주간의 창의·인성 중심의 수상안전교육 프로그 램에 대한 사전 및 사후 설문조사를 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 창의성 함양에 대한 사전-사후 검증결과, 실험군의 경우 하위요인인 표현력과 문제해결력 모두 유의미하게 향상되는 효과가 있는 것으로 나타 났으며, 통제군의 경우에는 유의미한 효과를 보이지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 인성 함양에 대한 사전-사후 검증결과, 실험군의 경우 하위요인인 개방적 의사소통, 협력, 타인 존중, 양보와 협동에서 유의미하게 향상되는 효과가 있는 것으로 나타났으며, 통제군의 경우에는 유의미한 효과를 보이지 않은 것으로 나타났다. 이러한 연 구결과를 통해 본 수상안전교육 프로그램은 학습자들이 다양한 수상안전사고에 적절하게 대처할 수 있도록 체 육적 창의성과 인성을 함양하는데 유용하게 활용될 수 있는 교육과정임을 확인할 수 있었다.


The objective of this study is to develop and also to verify the effects of water-related safety education. The study conducted various teaching-learning activities in order to foster creativity and humanity within the large category of water safety education. Creativity consists of subcomponents of expressiveness and problem-solving, and Personality consists ofopen communication, reverse functional communication, emotional ties, cooperation, understanding of teams, respect for others, concessions and teamwork. For this purpose, two groups of students in the subject related to culture, physical education, and swimming of K University in Seoul-Incheon area were divided into 47 members of the experimental group and 51 members of the control group. The following results were obtained by conducting a pre- and post-survey on the 15-week water safety education program focused on creativity and personality. First, pre-post verification of fostering creativity showed significant improvement in both the lower factors of expression and problem solving in the experimental group, and no significant effect in the control group. Second, the pre-post-validatio of the cultivation of character has shown significant improvement in the lower factors of open communication, cooperation, respect for others, concessions and cooperation, and in the control group, no significant effect has been shown. The results of this study confirmed that the water-related safety education program is a curriculum that can be used to foster physical creativity and character so that learners can properly cope with various water safety accidents.

83   수상안전교육 프로그램의 효과성 검증 :... 관리자 2019.05.28 73
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